12 April 2012

MEMANG SEDAP..! DONUT KELEDEK...



Assalamualaikum...!

Popular sungguh 'DONUT KELEDEK' ni ya..!
Ronda-ronda dan intai2 kat dapur Madiha semalam tetiba tertarik dan terpanggil untuk membuat 'DONUT KELEDEK' yang memang sungguh lembut dan sedap.
Sebelum ini pernah juga buat donut kentang dan labu boleh tahan juga sedapnya.


Tapi kali ini mencuba pulak donut keledek tak boleh tahan juga akhirnya dengan donut yg di buat oleh Madihah dan Izah, akhirnya teringin juga nak mencubanya. Baru-baru ni nmpk pulak kat dapur Ika tapi Ika ni memang terlebih rajin dia buat siap berterap lagi dan nmpk cantik & gebu sungguh donut Ika tu..!

 

Madihah dan Izah buat bulat-bulat jadi akak pun tiru jugaklah buat bulat-bulat, bukannya apa senang sikit kerjanya.. tak payah terap-terap dgn acuan lagi.
Tapi si ain sedikit muskil lalu bertanya.., dan ada sedikit dialog dgn anak-anak..

Ain : Mama..., kenapa donut mama bulat-bulat ek..??? selalu mama buat bukan cam ni..    bentuk cam tayar tu..!
Mama : Inilah donut orang rajin senang kerja gentel-gentel.. dan bulat-bulatkan jer.. siap..!
Ain: Mama.. esok adik nak bawak pergi sekolah tau.. nak bawak bnyk nak makan dgn kwn2..
Amalina : Mama nakkk..! dah boleh makan ke..???
Mama : Belum lagi kakak..! Kan.. mama tengah uli ni.. lambat lagi..!
Amalina: Alah...! kakak dah lapar ni.. macam dah nak makan sangatlah..lambat sangatlah.. kakak nak masuk tidur dululah..esok pagi jelah..!
Mama: Sabar..sabar.. jap tunggu donut ni naik kejap..esok pagi ajelah ya..


Walaupun dimakan keesokannya donut keledek ni tapi masih lembut juga.. memang berbaloi sungguh membuatnya. Aha.. kepada sesiapa yg belum mencuba cepat2 godak2 kat dapur tu ya..!
Betapa dashatnya penangan donut keledek ni ya..! Yang tamak tu.., akak buat sekali 2 adunan lagi sebab dah tahu budak2 ni semua suka sebab akak memang jarang buat donut, bukan apa malasnya aje yang lebih..! heeee...
Akak tengah dok menguli malam tadi dia orang dah tak sabar nak merasa. Akhirnya esok pagi-pagi semua anak2 bawak bekal ke sekolah dgn bangganya nak menayang kat kawan-kawan masing2 dgn donut mama dia yg bulat-bulat..!!!


Cik abang yang tak berapa gemar makan donut pun boleh suka sangat.. rasanya banyak biji jugalah dia makan sarapan pagi tadi. 
Alhamdulillah...! Laku sungguh donut mama pagi ni..! heeee...


Terima kasih kepada penyumbang resepi juga kepada adik2 berdua Madihah & Izah yang memang terkenal dengan kerajinan mereka di dapur. Akak tumpang letak resepi di sini ya...


Tapi donut keledek ni akak guna keledek oren dan siap buat 2 adunan lagi, memang tamaknya.. tapi kesudahannya habis juga donut keledek ku ini, ha..ha..ha.. sukanyaaa....!!! 

DONUT KELEDEK
(am@serojakitchen)


Resepi asal : Donut Kentang Kak Wan
Olahan : Izahdaut
Copy : Madihah

Bahan2
200 gm tepung gandum
1 1/2 sk yis segera mauripan
100gm ubi keledek
1 sudu besar susu pekat manis
50gm gula halus (Madihah letak 25gm je sbb keledek dah manis)
1 1/2 sb mentega
1 biji telur kuning
1/2 sudu teh garam
60ml air
Gula ising untuk salutan (guna gula kastor)
Minyak untuk menggoreng
 
Cara-cara :
1. Kupas keledek, rebus hingga empuk dan lenyek hingga halus ketika masih panas.  Sejukkan.
2. Satukan tepung, gula dan yis, gaul rata. Masukkan keledek lenyek dan bahan-bahan lain kecuali air. Gaul hingga rata dan masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga menjadi doh yang lembut dan elastik.
3. Rehatkan adunan selama 15 minit dan tutup dengan kain / plastik sehingga
mengembang.
4. Canai dan terap dengan acuan donat dan letak di atas dulang yang ditabur sedikit tepung. Rehatkan selama 20 minit lagi hingga mengembang
5. Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan.
6. Salut dengan gula halus atau coklat mengikut suka.

4 comments:

  1. bulat2 comel2.. mcm anak saya jugak la kak am.. pelik donut bulat. tapi bila kata donut ball suka sangat la diorang.. patut la cantik kaler dia, akak guna keledek oren.. cun je warne.. saya ritu guna keledek jepun yg kulit pepel tu. lembut mmg elok. ritu buat jugak resepi ni guna kentang, pada saya saya suke guna keledek sebb ada beza gak tu.

    ReplyDelete
  2. salam kenal kak. booolat2 nyer donut tu...geram tengok =)

    ReplyDelete