14 October 2012

PULUT KUNING PENGANTIN - 2 TINGKAT



Assalamualaikum..!
Alhamdulillah.. bersua kembali dengan tempahan minggu ini iaitu PULUT KUNING PENGANTIN pada 13/10/2012 di Tmn. Mawar, Pasir Gudang, Johor.

Cerita sebenarnya tempahan pulut kuning pengantin ni utk  Azita  tapi di sebabkan pada tarikh tersebut Azita ada hal dan tak dapat nak buat tempahan ni jadi Azita paskan kat akak. Mulanya memang berasa bimbang juga nak terima tempahan ini sebab memang tak ada pengalaman langsung bab deco2 ni terutama pulut kuning pengantin sebegini. Memang terus nak tolak aje.. tapi Azita merayu juga suruh cuba buat dan beri semangat. Insyallah.. boleh katanya..!

Hati ni.. mmang tersangatlah berat nak menerimanya, keesokkannya puas fikir dan cuba cari rujukan2 pulut kuning pengantin dan lama berfikir juga barulah call Azita katakan bolehlah cuba..!!! (Walaupun dalam hati ni tetap rasa takut, bimbang dan macam2 lagilah perasaan sebab ni utk majlis kahwin jadi takut juga kalau tak menjadi atau tak dapat buat dengan sebaik yang diharapkan)

Sangat2 berterima kasih kepada Azita sebab dengan galakan, dorongan serta kata2 semangat dari dialah maka di beranikan juga untuk mencuba untuk pertama kalinya.
Jadi inilah hasilnya....

Pandangan tingkat bawah

Nampak tak..? ada seekor anak burung mata buta..? sebab apa matanya buta da cuba2 tengok lagi photo yg lebih jelas kat bawah ni ha..


Betul kan..? memang tak bermata anak burung ni.., kesiannya..! Zalim sungguh pembuatnya ya..? heee..
Sebenarnya memang tahu dan perasan pun anak burung ni tak bermata tapi di biarkan jer.. sebab dah kesuntukan masa nak cari cengkih  masa pergi kedai tu.. boleh terlupalah pulak. Jadi masa nak hantar pulut ni.. biar jelah tapi bentuk anak burung tetap ada oklah tu kot..? hee..
Buat anak burung ni pun cuma 3 ekor jer.., 2 ekor kat tingkat atas dan seekor kat tingkat bawah tapi ketiga-tiganya mata buta.. kira cacatlah tu ya..! kesiannnn...

Buat juga accessories sampingan untuk pulut ini dengan 4 cup yang di isikan juga dengan pulut dan di taburkan serunding daging atasnya dan diletakkan telur puyuh dan tomato cerri.


Pulut kuning ni di lapiskan dengan serunding daging (termasuk yg dalam cup tu..) 

Masa nak hantar pulut ni kat rumah pengantin tersebut berdetup-detap juga jantung ni.. sebab risau juga takut tak cantik  dan berkata juga dalam hati, takut tuan rumah tak suka ke dan macam2 lagilah yang bermain di fikiran. 
Pagi2 lagi dah hantar pulut ni.., sebelum ramai tetamu dan jemputan yang datang sebab takut tak boleh nak final touch-up kalau ramai orang tengok.., kang menggeletarlah pulak kot..!

Bila dah lepas hantar lega sungguh rasanya sebab dah selesai masalah.. sebab dah selamat  juga akhirnya menyiapkan tempahan ini.
Alhamdulillah.. shukur kepada mu Ya.. ALLAH..!!! 
Tanpa keizinannya mungkin akak tak dapat buat semua ni..!



Ketika proses mendeco pulut kuning.. masa ni tak sedar dah nak hampir ke subuh...

Jam 1.30 pagi tersedar pulut kuning belum dibuat tanpa berlengah lagi teruskan projek di dapur maka selagi tak siap rasanya tak boleh nak lelapkan mata..



8 comments:

  1. waaaa...cam cedap je kak....nak sikit~~ :D

    ReplyDelete
  2. Percubaan yang cukup baik... jadikan pengalaman untuk yang seterusnya, cantik! Ada nilai seninya!

    ReplyDelete
  3. salam kak...lama x jalan cny...akak tetap terbaik...

    ReplyDelete
  4. salam kak am..

    cantik sgt tu... hias pulut ni lebih senang berbanding mendeko kek kan kak am... alhamdulillah.. siap dgn sempurna sekali...

    ReplyDelete
  5. >>unimeow/amie/Issnita : tkasih kpd semua..!

    >>madiha: wsalam.., betul tu madiha.., bab deco kek mmg akak x berapa gemar, sb agak leceh kan..? yg sebenarnya mmg malas nak mengadap benda2 yg agak rumit tu.., tkasih juga..!

    ReplyDelete
  6. tahniah kak, IG ni admin "tempahan kuih muih jertih" tu... akhirnya, kak am berjaya siapkan pulut ni, org kata tak cuba tak tau kan

    insyaAllah, kalau kita niat nak buat yg terbaik untuk pelanggan kita, Allah akan mudahkan & semakin luas pintu rezeki kita

    ReplyDelete
  7. >> tkasih Ita (Ibugebu) dan alhamdulillah..!

    ReplyDelete
  8. semoga berkekalan jodohnya...jom semarak cinta di Galeri Malam Pertama Cameron Highlands hanya di MARDI Station CH

    ReplyDelete