29 January 2013

KEK NENAS

Assalamualaikum..!
Sebenarnya ini entry yang tertunggak.. kek nenas ni dah buat lama juga, minggu yang lepas dan lepas... lagi, kebetulan ketika itu cik abg bawak balik 2 biji nenas segar dan besar-besar pulak tu.. yang baru petik dari kebun di Pontian, nenas tersebut pemberian dari
 Cikgu Khairuddin (officemate mr hb), sedap dan manis sangat nenas tu.. sebiji dah habis di makan cam tu jer.. dan ada satu lagi fikir punya fikir nak buat apa ya nenas ni.. tetiba teringatlah pulak kat dapur yatie pernah nampak yatie selalu buat kek nenas dimana nama sebenarnya ialah  UPSIDE DOWN PINEAPPLE CAKE
Jadi terus jer.. selongkar dapur yatie dan cari resepi kek tersebut dan terus cuba buat dan inilah hasilnya..!  

Cuma kek nenas ni taklah cantik macam yatie punya sebab yang ini guna nenas yang dipotong sendir jadi saiznya pun tak sama ada kecik dan besar tapi kalau guna nenas dalam tin tu.. sure cantik sebab sama jer bentuk dan saiznya, apa pun tak kisahlah ya.. kek nenas ni sedap..!

Separuh daripada kek nenas ni.. hari tu.. suruh mr hb bawak jer ke sekolah makan-makan dengan staff yang lain, di berikan juga kepada tuan punya nenas ni.. ramai juga yang menyukainya..
Bagi sesiapa yang teringin nak mencuba bolehlah tengok resepi kat bawah ni ya.. mohon kongsikan di sini pula ya yatie..!



UPSIDE DOWN PINEAPPLE CAKE 
(Sumber : yatiememories)
BAHAN-BAHANNYA
  • 2 tin nenas berkaleng/gegelang dalam tin-ditoskan
  • Ceri merah secukupnya
  • 250 gm mentega
  • 5 biji telur gred A, asing kuning dan putih
  • 135 gm gula halus
  • 135 gm tepung gandum*
  • 2 camca teh baking powder*(*digaul rata dan ayak 3 kali)
  • 1 camca teh esen vanilla
  • 1/4 cwn jus nenas dlm tin- saya tambah

Bhn utk karamel
  • 2 camca besar butter di cairkan
  • 1/4 cwn gula perang/brown sugar
CARA MEMBUATNYA
  1. Gris springform pan berukuran 9 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser kertas minyak dengan sedikit mentega juga.
  2. Tuang butter yg di cairkan ke dlm loyang dan tabur rata brown sugar.
  3. Susun gegelang nenas dalam tin, sumbat dengan ceri merah pada setiap lubang nenas tadi (1 biji ceri, belah 2). Ketepikan.
  4. Putar mentega dengan sebahagian gula halus dan esen vanilla hingga putih, masukkan telur kuning satu persatu sambil terus memutar hingga kembang dan gebu. Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Gaul rata dan ketepikan.
  5. Dalam mixing bowl yg bersih dan kering, putar putih telur hingga berbuih, masukkan baki gula dan terus memutar hingga kembang dan kental. Gaul putih telur tadi ke dalam adunan tepung sedikit demi sedikit dengan menggunakan kaedah kaup balik. Kacau rata.
  6. Tuang dalam tin tadi dan ratakan. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 50 minit atau hingga masak, bergantung pada oven masing2. Sejukkan kek sebelum dihidangkan. Kek ni memang sedikit turun bila masak.
  7. Setelah kek sejuk, terbalikkan biar permukaan nenas kat atas. Sebab tu nama dia Upside down.

3 comments:

  1. Terpikat pulak bila nampak kek nanas ni... rasa kecurr ....sedapnya!

    ReplyDelete
  2. mmng sedapkan kek nenas terbalik ni K.Am, ni resepi Mat Gebu sebenarnya..Yatie mmng kerap buat kek ni sbb keknya sedap dan moist jek..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum...salam perkenalan dari saya Lola yang baru berjinak2 di dunia blogger.

    ReplyDelete