23 November 2012

PERMINTAAN KAKAK - Bubur Durian (Kcg. Hijau + Kcg. Merah)

Hai.. nampaknya sejak dua menjak ni asyik menunaikan permintaan anak-anak jer..!
Lepas sorang.. sorang lagi nak makan itu dan ini.., fening-fening lalat ler.. mama dia orang nak menunaikan permintaan mereka.
Kali ini pula permintaan dari kakak (si Amalina) balik dari Kolej jer cakap, mama kakak nak makan bubur durian.. mama buatkan eh..!

Walau pun mama dia kata, tengoklah nanti bila mama free tapi dalam hati tetap ingat sentiasa dan rasanya nak tunaikan secepat mungkin maklumlah minggu depan Amalina dah nak balik ke Kolejnya jadi kenalah tunaikan permintaan dia sebab bila dah balik Kolej nanti, kesianlah pulak kalau tak dapat makan, tak sampai hati rasanya.. begitulah naluri seorang ibu ya..! kalau boleh sentiasa nak menunaikan permintaan anak-anak. Tapi.. adakah anak-anak sebegitu juga..??? Mudah-mudahan Insyallahlah.. ya..!



 Maklum ler.. ketika ini memang di mana-mana aje terdapat banyak orang jual durian jadi macam-macamlah menu yang terbayang kat kepala yang nak dibuat tapi kadang-kalanya tak terbuatlah pulak, memandangkan masa dan waktu yang tidak mengizinkannya
Bubur ni dah 2 hari lepas jadi dah tak nmpk bayang dah pun..

Sebelum2 ni pun pernah juga buat seperti ini  disini

Tapi kali ini buat Bubur Durian Kacang Hijau + Kacang Merah yang besar-besar tu.. sebab stok kacang merah ni dah lama beli dah.. tapi tak berusik-usiklah lagi. Jadi kebetulan buat bubur ni campurkan ajelah... sedap juga rasanya..!
Alhamdulillah.. sekali buat ha.. seperiuk besar, kalau tak puas makan hai.. tak tahulah tu..!
memang sja buat banyak dan lebih-lebih sebab dapat juga diagih-agihkan kepada saudara-mara terdekat dan dapatlah juga dia orang merasa.
Tapi dalam diam-diam tu.. sebenarnya mama dia pun teringin jugak nak makan bubur durian ni.. sebab dah lama juga tak buat. Selebihnya boleh perap dalam peti sejuk memang sedap di makan ketika sejuk-sejuk, boleh di makan berulang-ulang disamping tu.. boleh juga menokok-tambahkan lagi lemak-lemak yang dah memang sedia-ada tu..!

Tapi tekak ni pulak macam nak sangat makan 'SERAWA DURIAN' durian lagiiiiii..!
 Hai.. macam-macamlah pulak ya..? mengada-ngada juga tekak ni..



BUBUR DURIAN KACANG HIJAU + KACANG MERAH
Resepi Asal: Bubur Durian Kcg Hijau dari Mat Gebu@tiffinbiru.com

BAHAN-BAHANNYA :-
2 cawan kacang hijau, cuci dan rendam semalaman
1 cwn kacang merah (yg gemok2..) rendam dulu
(akak lebur dlm pressure cooker kejap jer..)



1/2 ketul gula melaka, hiris kecil* - (akak tambah gula merah sikit)
1/3 cawan gula pasir*
1 helai daun pandan*
2 cawan air*(*disatukan dan masak hingga gula larut, tapis)
1 helai daun pandan, disimpul
1 biji durian (dalam 7-8 ulas isinya)
Sedubit garam
Tambah Gula, jika kurang manis
1 liter santan
Air jika perlu

CARA MEMBUATNYA :-)
Rebus kacang hijau + kcg merah hingga kembang, kemudian masukkan air gula, daun pandan dan durian, masak hingga mendidih. Tambah santan dan secubit garam. Rasa dan jika kurang manis, tambah sedikit lagi gula.
Masak sekejap dan jika pekat tambah air sedikit lagi. Rasa dan jika ok, boleh matikan api. Hidangkan sejuk atau panas. Juga sedap dimakan bersama roti atau biskut krim kraker...



4 comments:

  1. AsSalam Am...
    Musim durian sekarang ni kan...semua benda berasaskan durian. Tapi saya tak boleh makan durian yang dah diolah...durian segar aje yang boleh diterima tekak...

    ReplyDelete
  2. >>Azita: oohhh.. cam tulah pulak ya..? alkisahnya.. tapi mmg ada ya ita ramai juga yg cam tu x suka duran dan ada yg suka tapi yg fresh x blh yg dibuat bagai2..!

    ReplyDelete
  3. sedap ni kak ,
    sabrina pun request nak ni tapi biasa la ibunya M yg lebih

    ReplyDelete
  4. >>Chik mimi: alah.. ibu sabrina anytime blh buat..! sedangkan bwg goreng + jeruk cili selalu buat nikan pulak bubur durian kan..? hee..

    ReplyDelete