26 November 2010

BANGKIT LEMAK MANIS

Salam Jumaat yang ceria..!
Hari ini kita bercookies pulak ya.., pasti ramai yg tertanya-tanya apasal ler.. buat biskut bagai, nak kata utk raya haji dah lepas. Tetiba jer tayang biskut ni.. kot2 ni biskut raya lepas tak..??
Hisss..his.. ini baru bakar malam tadi tau, fresh lagi baru keluar dari oven, panas.. panas lagi tau..
Tengah menerap biskut ni malam tadi, tetiba mr hb pun tanya "Nak raya apa ni..?" Tup2.. buat biskut ni..? malas nk cakap bnyk, jawap ajelah "kan nak krismas x lama lagi," heee...!
Lagi satu boleh juga buat kudapan anak2 kat rumah time cuti2 sekolah ni, maklum bila dok rumah semua asyik mandang lapar sesaje..!!!
Sebenarnya ada simpan resepi bangkit ni, dapat dari kawan, dia pulak salin dari resepi 'KEMAS'
Tengok2 resepi dia cam lain sikit sebab resepi ni guna tepung CUCUR LEMAK MANIS(ADABI)
itu yg beriya-ya sgt nak mencuba satu hari nanti. Tepung ni pun dah dibeli bulan lepas tapi tak berusik juga jadi sebelum terbiar gitu aje, lebih baik dicuba dulu..
Utk pengetahun kwn2, adik2 dan kakak2 semua bangkit ni memang sedap dan rangup serta sesuai dgn nama dia lemak manis (tapi x ler manis sgt pun..) oklah rasa dia.. sedap kat tekak..!
Tapi kita buat tak ler molek sangat, nak cepat punya pasal..! lebih kurang aje..
Ada yg dihias dgn gula kaler2 & ada yg tak berhias langsung, nasiblah kan..
Tapi belum keluar dari oven lagi anak2 dah tak sabar nak merasa, bila dia org makan semua kata sedapnya..!!! siap ada yg kata, "Jangan Habiskan Tau..!"
Sape lagi yg kata cam tu, kalau bukan bujang montel sorang tu..! bab makan memang dialah hero
tengoklah badan dia tu, kus semangattt.., sihat walafiat..! heeeeee..
oklah nak tahu jom tengok resepi kat bawah ni, senang aje..

*********************************

BANGKIT LEMAK MANIS
(sumber: Resepi Kemas)

BAHAN
1 bungkus tepung cucur lemak manis (ADABI)
150g tepung ubi
125g butter
50g gula halus
1 biji telur (kuning sahaja)

CARANYA
Pukul butter dgn gula hingga kembang
Masukkan kuning telur kacau sebati
Masukkan tepung & tepung ubi – gaul rata
(sekiranya adunan lembik tmbah tpg ubi & jika keras tambah butter)

Uli rata dan canai mengikut bentuk disukai
Sapukan kuning telur diatas bangkit tadi boleh dihias jika suka
Bakar suhu 160-170°c (ikut kesesuaian oven masing2)

4 comments:

  1. samekom...wah kak am montok2 gitu.bukakan yang montel saje suka kalau kak am bagi kat kita lagi suka.antarlah sini 2 balang kita tungguuuu

    ReplyDelete
  2. >>isnita: 2 balang..??? silap2 balik ni nengok2 dah tinggal balang aje..! heeeeee..

    ReplyDelete
  3. salam kak..nampak sedap la bangkit lemak manis ni..ape ye rasenya bile gune tepung tu....erm..kene test la sendiri kan kalo nk tau rasa...hehe..bab test tu yg kene tunggu seru sampai tuh..kikiki....

    ReplyDelete
  4. >>noorsha: tepung tu kan lemak2 manis gitu jadi ada rasa2 cam tulah rangup lagi, cubalah nanti akak pangilkan seru tu ya..! heeeeeee..

    ReplyDelete