29 October 2010

BOLU ROS

Jln2.. trnmpk kat umah ummi(kuantan) terus teruja & semangat nak buat..
Cuma kita guna loyang yg besar sikit, itu yg bolu ni nmpk leper sikit.. tapi tetap sedap nak2 bila dicicah dgn air kopi 'o'..! besttt..

Ummi kita copy kat sini pulak ya.. TQ...!!!!
*******************************************************
BOLU ROS
Bahan:- (loyang bulat 20cm) - kita guna loyang bsr sikit tu yg rendah jer..
4 biji telur
1 1/2 cwn gula pasir (boleh kurangkan jika suka)
1 sdt esen rose
1 3/4 cawan tepung gandum
Sedikit pewarna merah

Cara Penyediaan:-
Pukul telur bersama gula hingga kembang.
Masukkan esen rose.
Masukkan tepung gandum, pukul lagi sehingga sebati.
Asingkan sesenduk daripada adunan tadi, campurkan dengan pewarna. Kacau rata.
Sapu acuan dengan minyak masak. Masukkan sedikit adunan asal, kemudian letakkan adunan berwarna dan adunan asal semula. (3 lapisan) - akak swirl sikit dengan chopstick..
Masak pada suhu 180darjah selama (+-)1jam. - akak bakar dlm 45 minit dah ok... (same kite..)

2 comments:

  1. samekom...kak am memang rajin masaklah semua cdap.nak belajar masak dgn akak bleh x agaknye?saya minat wat kuih.saya kat pasir gudang jer...

    ReplyDelete
  2. >>isnita: w'salam x ler rajin sgt pun tapi sbb mmg suke nk buat tangan ni gatai aje kalau x mngodeh kat dapor tu..! nk blajo apa ya..?

    ReplyDelete