29 January 2010

LEMAK & LEMBUTNYA KACANG KUDA

Memang suka sgt kacang kuda ni, bila gi pasar mlm mesti beli punya. Boleh dikatakan sefamily mmg menyukainya. Biasalah bila beli bukannya bnyk sgt.., tapi bila rebus sendiri puas makan rasanya. Jadi dah baper kali jugak merebus kacang kuda ni, sejak ada prss. cooker (pc). Yg bestnya kejap je, dah empuk & lembut sesangat..! Kalau takkkk.., nak merebusnya sebelum ni, mak hai.. jenuh dibuatnya dahlah berjam-jam sambung lagi esok hari tak jugak empuk & lembut spt diharapkan. Geram jer...
Bila dpt mngunyah kacang kuda ni, alamatnya x nak brhentilah jawabnya selagi x habis. yg paling2 suke adalah mr hb-lah.., nmpk ada kacang kuda ni, x stop asyik mngunyah saje..! apa pun mmg sedap, empuk & lembut-selembutnya..! sape x suke kacang kuda angkat tangan..! ruginya...!!!

7 comments:

  1. kat umah ni pun ada gak kcg kuda mentah. doh dlm botol. but for display only la.hihi

    ReplyDelete
  2. salam kak...hah kite pun pernah kene perkara yang sama.rebus kacang kuda tapi tak empuk2.sudahnye buang, sayangnye!!! mmg kene masak dalam pressure cooker ke kak?tu ade lagi balance yg buat dr tahun lepas. aritu beli terbanyak pulak sbb xde paket kecik.masih elok rasanya sbb simpan dalam botol & kedap udara.

    hubby dan anak2 saya pun suke makan kacang kuda ni...mamanya ni pun suker jugak...pastu lepas angin mcm kuda wakakakaa menyimpang plak!

    ReplyDelete
  3. Salam Kak..
    Haaaa..Baru nak tanya tadi berapa lama akak rendam ni..tup tup dah kuor statment rebus guna press. cooker...
    Iyalah kak, nak makan ni memang sedap tapi nak merebusnya....Alahai..bukan calang²....

    ReplyDelete
  4. >> ain:for display only eh? bak sini akak kasi rebuskan! he..he..

    >>fiza nordin: mmg kalau rebus biasa brjam-jam le jawabnya, tapi guna pr.cooker kejap jer, dlm 5 minit gitu tapi mesti rendam dululah dlm baper jam.

    >>suenanie: nak rebus biasa blh gak tapi sakit hati jer lama mak dato tapi x baper empuk sgt. tapi kalau dlm p.c. jap jer..! rendam dulu baper jam pas tu masuk p.c dlm 5 minit aje, ok dah..lembut sgt!

    ReplyDelete
  5. am...dah penat angkat tangan ni! tak dapat2 lg pun...! nak kena angkat kaki pulak ke?

    ReplyDelete
  6. Hi Kak Am...my mum always rebus kacang kuda ni...then tumis ngan biji sawi, bawang dan cili kering. Uish missed that so much! :)

    ReplyDelete
  7. waaa....windunye nak makan kcg kuda....

    ReplyDelete